Produkt

Dá se začít s jedním tlačítkem

Jaroslav Černý

UX

V Heurece jsme se vydali na cestu k #OnePlatform. Podnikáme tedy postupné kroky, aby se systémy vyvíjené v současné chvíli ve třech zemích (ČR, Maďarsko a Slovinsko) spojily v jeden. A aby to nebylo tak jednoduché, tak jsme se navíc rozhodli, že si každá země vezme pod křídla určitou část uživatelské cesty. Takže například až za nějaký čas přijdete na Heureku, budete si vybírat produkt na systému vytvořeném v ČR. Ale jakmile si ho budete chtít koupit, dostanete se do uživatelského rozhraní vytvořeného kolegy z Maďarska. A samozřejmě to nesmíte vůbec poznat.


Jaroslav Černý, Head of UX v Heurece, má na starosti sjednocení UI napříč Heureka Group. Interně tomuto projektu říkáme #OneUI. V podstatě to znamená zavést jednotnou UI knihovnu a zajistit, aby postupně „prorostla“ do všech devíti služeb ve třech zemích. Jarda si do Heureky přináší zkušenost s podobným zaváděním knihoven z LMC a svoje zkušenosti a obavy shrnuje do tří hlavních bodů:

1) Začít se dá kdykoliv, ideálně teď hned

Představa, že si nejdřív uděláme „perfektní“ design systém, a pak už všechno pofrčí, je stejně naivní, jako kdybychom chtěli nejdříve vytvořit naprosto dokonalý produkt a až pak se zeptali zákazníků, jestli o něj stojí. Většinou zjistíte, že vám mezitím ujel vlak. 


V minulé práci jsem nejčastěji slýchával dva důvody, proč týmy odkládaly vytvoření UI knihoven. Buď byl jejich projekt na začátku a zdržovalo by je, nebo byl naopak zaběhnutý a bylo by to hodně práce. Obojí souvisí s představou, že UI knihovna je velký projekt a musí se udělat dokonale, aby v ní člověk našel všechno, co potřebuje. A to je právě ten největší omyl, protože začít se dá s jedním tlačítkem. Jde jen o to, kdy se rozhodnete každou novou věc udělat pomocí UI knihovny

Od té chvíle začínáte knihovnu rozvíjet a vylepšovat, až se z ní nakonec stane ten vytoužený pomocník v podobě lega, které už je dost velké na to, že už si z něj postavíte téměř cokoliv. Ale pozor, téměř neznamená vše. Knihovna nikdy nebude hotová, je neustále potřeba kostičky lega měnit, přidávat a vlastně i vyhazovat.

2) Nejdůležitější je mindset

Klíčem k úspěchu je přístup k tvorbě UI mezi designéry a developery. Musíte mít disciplínu a používat vždy jen to jedno společné lego. Jak designér při návrhu, tak front-end developer při vývoji. Můžete ho měnit, ale nesmíte si hrát na svém písečku a jen s vlastními kostičkami. A nedej bože to „nějak nabastlit, protože na to teď není přeci čas a nejspíš to už znova stejně nepoužiju“. Čím dál tím víc pak roste neefektivita a nekonzistence uživatelského zážitku. A problémy se zvětšují.  

Představa, že si nejdřív uděláme “perfektní” design systém a pak už všechno pofrčí, je stejně naivní, jako kdybychom chtěli nejdříve vytvořit naprosto dokonalý produkt a až pak se zeptali zákazníků, jestli o něj stojí. Většinou zjistíte, že vám mezitím ujel vlak.

3) Nestyďte se za to, jak vaše UI knihovna vypadá

Často, když se bavím s vývojáři nebo UI designéry o knihovnách, nechtějí ukazovat svou práci navenek. Říkají, že jim chybí dobrá dokumentace, navigace, spousta komponent. Panuje tu mindset, že by byla ostuda se s tím chlubit, když se pak podíváte na web a zjistíte, že někde vypadá úplně jinak (rozumějte knihovna Duplo a část webu Creator ;) ). A to je podle mě škoda a zbytečná obava. Nedává smysl opravovat věci zpětně. Je ale důležité všechno nové dělat už dobře.

Pozvánka na příští čtení:

Právě teď začínají naši maďarští kolegové navrhovat nákupní košík s využitím Heureka UI knihovny. Až bude hotovo, na webu arukereso.hu/ skočíte při nákupu zboží do UI systému Heureky. Je jasné, že nás tam čeká spousta výzev - jak technických, tak z pohledu uživatelských rozhraní. Příště pro vás proto budeme mít čtení o tom, jak jsme se s tím popasovali.

Autor článku

Jarda má v Heurece na starosti UX a jeho co nejhladší začlenění do produktových týmů. Své zkušenosti si k nám přinesl ze společnosti LMC, kde tuto oblast společně s marketingem řešil celých 14 let ;)

Podobné články

Nové Dárky na Heurece: Jak jsme nedělali to, co uživatelé chtějí, a díky tomu zdvojnásobili tržby

Nové Dárky na Heurece: Jak jsme nedělali to, co uživatelé chtějí, a díky tomu zdvojnásobili tržby

Na začátku roku 2019 jsme si řekli, že chceme pro nadcházející Vánoce zlepšit dárkového rádce na…

Discovery & mobile first, aneb jak připravujeme novou responzivní Heureku

Discovery & mobile first, aneb jak připravujeme novou responzivní Heureku

Produktový tým Heureky je složen z odborníků ve svém oboru a redesign neděláme formou „pojďme to…

Nejvyhledávanější výrazy roku 2020 na Heurece CZ a SK

Nejvyhledávanější výrazy roku 2020 na Heurece CZ a SK

Zajímalo by vás, jak se na Heurece vyhledávalo v roce 2020? Připravila jsem krátkou infografiku,…

Zaber si svou židli!

<Nejsme asociálové/>

<Témata/>

Zajímá tě naše práce, technologie, tým nebo cokoliv jiného?
Napiš šéfovi vývoje Lukášovi Putnovi.

lukas.putna@heureka.cz