Vývoj

Jak Fialoví vymýšleli Dášenku, aneb nové párování nabídek

David Jetelina

Vývoj

Již hrozně dlouhou dobu jsme ve fialovém týmu věděli, že nás jednoho dne čeká neuvěřitelně zábavný projekt. Před zhruba 2 lety pro něj vznikly podklady, takže jediné co mu stálo v cestě byly priority. Hrozně rádi bychom se teď pochlubili, že projekt se stal prioritou a teď bychom vám o něm chtěli něco říct!

Lehký úvod do problematiky

Jeden z klíčových pilířů Heureky je umět říct, které nabídky eshopů patří k sobě. Momentálně naše párování funguje tak, že vezmeme název produktu nabídky (interně je produkt nadřazený objekt, na něj se vážou nabídky – konkrétní od obchodů), kterou nám obchod poskytnul a zkoušíme najít shodu s jinou nabídkou. Nad názvem sice provádíme nějaké operace, aby bylo jednodušší shodu najít, ale úspěšnost aktuálního řešení není nijak valná. Navíc, párujeme nabídky na nabídky, aby manuální práce našich administrátorů potom nemusela být dvojí.

Příklad

Nabídka Aa tvoří produkt A. Potom se objeví nabídka Ab, administrátor rozhodne, že jde taky o produkt A a napáruje ho na nabídku Aa (ze které byl vytvořen produkt A), i když má název trošku jiný. Potom, když se objeví další nabídka bA, dokážeme říct, že je to stejná nabídka jako Ab, napárovat ji k ní a skrz ní k produktu A.

Toto je jeden z důvodů, proč vyžadujeme od obchodů, aby dodržovaly pojmenování produktů podle pravidel příslušné kategorie. I přes toto opatření je stále počet produktů, které musí administrátoři párovat ručně obrovský.

Naše nové řešení snad přinese daleko více výhod, měříme a budeme měřit spoustu aspektů, ale tady jsme na blogu HeurekaDevs, nikoliv HeurekaProductManagers, takže si dovolím přejít dál.

Vymýšlení nového řešení

Díky výše zmiňované přípravě jsme věděli, že chceme jít cestou Machine Learningu. Laicky – chceme poslat do kouzelné krabičky pár produkt-nabídka a dostat zpátky číslo, které řekne, na kolik si je krabička jistá, že jsou totožné. Algoritmy pro shlukování by samy o sobě pravděpodobně nebyly dostatečně přesné, proto je využijeme jen k výběru kandidátů. Stejně tak si nevystačíme pouze s klasifikačními algoritmy, není úplně reálné párovat nabídku proti všem produktům – vytahovat pro každou nabídku informace o všech milionech produktů z databáze a následně nad tím vším ještě něco počítat je při takovém množství prostě příliš drahá operace.

Abych nezapomněl, nové řešení nechceme nasazovat najednou z ničeho nic na celou Heureku. Máme tedy ještě jeden menší problém, párovat novým způsobem pouze jednu kategorii.

Dali jsme si tedy úvodní schůzku, k vymýšlení architektury MVPčka – našeho velkého cíle pro tento kvartál – do začátku července.

Na začátku jsme si rozdělili jeden velký problém na 4 menší, tedy:

  • Kandidáti pro klasifikaci
  • Získávání dat
  • Výpočet signálů nad daty pro každý pár (nabídka-kandidát)
  • Klasifikace (a vyhodnocení)

Pak už nám zbývalo jen to nejkrásnější, vzít abstraktní problémy a rozvrhnout je na komponenty, které musí zapadnout někam do stávajícího fungování.

Hrubý náčrt vypadal zhruba takto:

Vstup: ID nabídky

-> Služba pro výběr kandidátů (+ rozhodnutí, jestli patří do nového párování)

Výstup: ID nabídky – X ID produktů (kde X je počet kandidátů, které chceme získat)



-> Služba, která získá data a vypočítá z nich signály

Výstup: ID nabídky – ID produktu – vypočtené signály



-> Klasifikační služba

->? (Akce s nabídkou – přidat k produktu, k manuálnímu rozhodnutí…)

navíc bokem služba pro kalibraci a vytváření magických krabiček :)

Buzzwordy a technologie

Jedna věc nám byla hned jasná, pro výběr kandidátů využijeme ElasticSearch, který nám zatím slouží k vyhledávání a filtrování. Konkrétní implementaci dotazu, který zohlední ty správné atributy ještě nemáme, ale technicky bychom neměli narazit na žádný problém.

Vzhledem k tomu, že v elasticu nemáme uložené kompletní dokumenty, ale pouze jejich inverzní indexy, vrátí se nám zpět jen odpovídající Idčka. Na základě nich vyhodnotíme, jestli se jedná o kategorii, která nás zajímá a buď pošleme nabídku dál, nebo ji vrátíme ke zpracování starémů způsobu párování.

Vybírání kandidátů je jedna z nejkritičtějších částí celého řešení. Proto už teď víme, že bude důležité měřit, jak funguje – pokud se nepovede na konci napárovat automaticky, tak až někdo napáruje ručně, podívat se zpět, jestli správný produkt vůbec mezi kandidáty byl.

Získávání dat a vypočítávání signálů není nijak komplikované, máme páry, dotaháme si k nim z naší databáze všechny data, podle toho do které kategorie produkt patří, nad nimi vypočítáme signály a nakonec to pošleme dál. Technicky je to trochu zajímavější a rád bych šel do detailu, ale o tom snad někdy příště.

Klasifikační služba by také neměla být moc složitá – předpokládá, že si bude moct sáhnout někam pro krabičku příslušné kategorie, které pošle signály a dostane z ní výsledky – z toho vybere ten nejlepší a bude.

Celé to propojíme frontami/messagingem (momentálně to vypadá na NATS streaming), abychom mohli jednotlivé části škálovat nezávisle na sobě. Starému párování ukradneme frontu, strčíme za ni službu pro kandidáty, která to starému párování případně zase bude vracet.

Naschvál jsme se moc nevěnovali tvorbě krabiček, tedy tomu samotnému učení všech těch strojů. Cíl je MVP, takže nám bude stačit vytvořit krabičku jednu, pro naši kategorii. Fialový tým není až tak veliký, abychom toho za kvartál stihli o moc víc (pojďte nám pomoct ;)), takže boj s učením je zatím odložen na další kvartály.

Závěr

To by byl výstup ze schůzky. To a naněkolikrát popsaná tabule se všemi možnými detaily, vše řádně vyfoceno a komponenty rozebrány každým z nás, aby se z nich staly úkoly do našich nastávajících sprintů.

…a tak jsme v týmu fialových vymysleli nejen DaSenku (Data and Signals), ale celou architekturu MVP nového párování. Teď už to jen celé naprogramovat a uvidíme, jestli jsme to vymysleli dobře, o což se tady rádi podělíme :)

Autor článku

David je součástí fialového (katalogového) týmu, operations guildy („expertní skupinky“) a věčný idealista. Například si myslí, že DevOps by nikdy nemělo degradovat na speciální pozici.

Podobné články

Ikony bez kompromisů

Ikony bez kompromisů

I přes svou malou velikost představují ikony na webu zajímavý problém. Jeden přístup střídá další –…

Vánoční resuscitace serverů

Vánoční resuscitace serverů

O sysadminech v Heurece se dá říci leccos, nedostatek paranoie to ale není. Máme zdvojené téměř…

Potkejme se na WebExpu!

Potkejme se na WebExpu!

Letošní ročník konference WebExpo 2018, točící se kolem webových technologií, obohatíme i naším…

Zaber si svou židli!

<Nejsme asociálové/>

<Témata/>

Zajímá tě naše práce, technologie, tým nebo cokoliv jiného?
Napiš šéfovi vývoje Lukášovi Putnovi.

lukas.putna@heureka.cz