<Lidé z HeurekaDevs> Pro mě je důležité, aby vývojáři mohli Heureku dělat
Systémový administrátor Martin Peták začínal v IT pracovat na datacentrech a deploymentech. První cloudové aplikace programoval ještě v době, kdy byl Kubernetes v plenkách. Do Heureky ho nalákal kamarád, protože ho mimo jiné zaujalo, že se firma nebojí vyzkoušet nové technologie. Zeptali jsme se ho, jak se mu tu po více než půl roce pracuje?
Čím se v Heurece zabýváš?
Věnuju se teď hodně operations. Jednou do týdne mám tzv. oncall, což znamená, že mám „službu“ a vyřizuji požadavky od vývojářů. Druhou část tvoří vývoj, kdy buď vylepšuji nebo pracuji na nových úkolech. Jako třetí je operations mimo oncall; něco jsem vyvinul, po očku to sleduju a zjistím, že by nějaká část chtěla dodělat nebo vylepšit. Dále do mých úkolů patří monitoring a práce na OKR (pozn. Objectives and Key Results, pracovní rámec). Také pracuji na svých projektech. Máme vlastní datacentrum, takže už samotný vývoj něčeho nového je pro mě posun. Pořád mě to nutí se dál učit.
Co tě na tvé práci nejvíc baví?
Je toho spoustu – ať už je to programování nebo i infrastruktura, která mě vždy bavila, protože spojuje věci dohromady. Představte si několik serverů, ty využívají storage a fungují společně. Na to si vývojář hodí aplikaci a všechno to funguje dohromady. A jako další je, když se ti podaří vytvořit něco, co vývojář může použít a usnadní to jeho práci. Heureka musí běžet, ale pro mě je důležité, aby vývojáři mohli Heureku dělat.
Popíšeš nám, jak fungujete v Infrastructure týmu?
Každý den máme tzv. standupy, neboli synchronizaci úkolů. Jednou za 14 dní máme plánování, kdy se snažíme se sejít osobně. Většinou v Praze, nebo Liberci. Podle toho, co se zrovna děje, tak děláme třeba retro, kde máme otevřenou diskuzi a každý může přijít s jakýmkoliv tématem. Podle typu práce se můžeme také domlouvat přes videohovor.
Lukáš do fungování skoro vůbec nezasahuje (pozn. CTO). Vše si řešíme sami, víme, co vývojáři potřebují, protože s nimi mluvíme. Na základě toho přijdeme s OKR a způsobem, jak jejich práci vylepšit. Vyhovuje mi, že jsem součástí procesu vymýšlení a zlepšování. Pokud by to šlo seshora, připadal bych si jen jako obyčejná pracovní síla.
Kdybys měl Heureku charakterizovat třemi slovy, jaké by to byly?
Inovace, rodinné prostředí a uvolněnost.
Jak vnímáš fungování týmů v OKR?
Předtím jsem fungoval jinak a bylo to pro mě nové. Vnímám tu hlavně zvýšenou autonomii týmu. V předchozích firmách jsem občas mohl větší cíle ovlivnit, ale jinak byly předem dané. Ve své práci přemýšlím nad tím, jak bych mohl pomoci celofiremním OKR. Ve výsledku je to o tom, že podporujeme vývojáře, kteří se na nich podílejí více napřímo. Takže přemýšlím i nad tím, jak pomoci právě jim. Takže si to víceméně vymýšlíme sami.
Spolupracujete také s kolegy v Maďarsku a Slovinsku. Co momentálně řešíte?
Jednou týdně máme schůzku a řešíme společnou infrastrukturu. One platform je zapeklitá otázka – je dřív slepice nebo vejce? Jak mají vývojáři navrhovat aplikaci, když nevědí, jakou budou mít infrastrukturu? Ale nám se špatně navrhuje, když nevíme, co od ní budou požadovat. Musí se do toho „kopat“ ze všech stran a postupně se to smrskne na něco konkrétnějšího. Takže je to proces, u kterého nejsou vidět hned výsledky.
Snažíme se tedy s Maďarskem a Slovinskem vymyslet, jak by to mohlo být postavené, a očekáváme, že se to pak upraví podle požadavků od vývojářů. Přemýšlelo se nad tím tak, že vzniknou menší části Heureky a každý tým bude zodpovídat za nějakou. Určitě ale budeme mít jádro, se kterým bude muset umět každý. Zbytek se rozdělí mezi týmy. Kdyby všichni museli umět všechno do hloubky, tak by to bylo neudržitelné. I v rámci českého týmu chceme mít větší zaměření.
Nastoupil jsi během lockdownu, jaký byl tvůj onboarding?
Měl jsem ho komplet remote. Osobně jsme se potkali až po měsíci. Techniku jsem dostal předem poštou. Takže jsem měl čas si všechno v klidu připravit. Onboarding probíhal ze začátku více z pohledu Heureky jako firmy. Měl jsem onboarding s HR, s šéfem vývoje Lukášem i ostatními týmy Heureky. Každý nováček má onboardingový plán. Týmové věci se začaly řešit spíš až druhý den. Bylo uvítání a týmový standup. Pak už jsem jel s mým buddym Michalem, který měl připravenou osnovu. Zezačátku jsme si volali třeba celý den a postupně už to nebylo tolik potřeba.
Co tě nejvíc překvapilo po nástupu?
Rozstřel práce. Když se bavíš o Heurece z vyššího pohledu, tak to zní strašně jednoduše. V detailu zjistíš, že je toho strašně moc a není to tak jednoduché. Moc se mi líbil buddy systém. Fungovalo to hodně dobře. Nikdy jsem nezažil mít jednoho kolegu, který by mě vším prováděl a chodil za mnou s tím, co potřebuju. Taky se mi líbí systém scrum masterů – máš tu člověka, který s tebou nedělá na úkolu, ale podílí se na schůzkách a zefektivňuje je.
Zaujalo tě to? Rozšiřujeme tým o pozici Infrastructure Engineer!
Co požadujete od nového člověka?
Největším požadavkem je ochota se učit. Nemusí umět všechno, ale když drží oncall, tak ho drží za všechno. Člověk musí mít základní znalost všeho, aby byl schopen odbavovat požadavky, ale pak může mít zaměření na konkrétní oblast.
Co bys doporučil tomu, kdo se přihlásí do výběrka?
Samozřejmě se díváme na to, s čím dělal, jak přemýšlí apod. Ale ve výsledku jde o to, jak nám sedne osobnostně a jestli je schopný a ochotný se učit.
Série <Lidé z HeurekaDevs> vám přináší rozhovory s vývojáři a produkťáky z Heureky. Nahlédněte, jak budujeme ten největší evropský srovnávač zboží a přidejte se k nám.